◄ΣΞΣ♥мλη☻,Кн☺Ð₪Σ♥ΣΞΣ►
ای کاش تنها غمم ،شکستن نوک مدادم بود.
سه شنبه 22 اسفند 1391برچسب:فیلم واکنش آلمینیوم و ید + دانلود, :: 1:2 قبل از ظهر ::  نويسنده : arash       



فیلم واکنش آلمینیوم و ید + دانلود

 

از این آزمایش برای تولید ماده ای دود زا نیز می توان استفاده کرد .

برای مشاهده این ویدئوی آموزشی به ادامه مطلب بروید.

 


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



سه شنبه 22 اسفند 1391برچسب:فیلم واکنش سدیم با آب+ دانلود, :: 1:45 قبل از ظهر ::  نويسنده : arash       



فیلم واکنش سدیم با آب+ دانلود

 


 

 


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



پنج شنبه 4 آبان 1391برچسب:فراد سرشناس شیمی, تصاویر,, :: 7:36 قبل از ظهر ::  نويسنده : arash       

برای یافتن این تصاویر بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تصاویر


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



اری كوری در سال 1867 در لهستان متولد شد. او، به عنوان یك كودك، مردم را با حافظة خارق‌العاده‌اش، شگفت‌زده می‌كرد. او خواندن را وقتی تنها چهار سالش بود، آموخت


 پدرش یك پروفسور علوم بود. ابزارهایی كه او در جعبه‌ای شیشه‌ای نگهداری می‌كرد، ماری را مجذوب می‌كرد. ماری رؤیای دانشمند شدن را در سر می‌پروراند، اما میدانست این كار آسان نخواهد بود. خانواده‌اش خیلی فقیر شدند و در سن 18 سالگی، ماری یك معلم سرخانه شد و به خواهرش برای درس خواندن در پاریس كمك مالی می‌كرد. بعدها خواهرش نیز او را در تحصیلش یاری كرد.
 در آن روزها، برای دختران دانشگاهی در لهستان نبود. بنابراین، در سال 1891، ماری به دانشگاه سوربن در پاریس رفت. او به قدری فقیر بود كه تنها نان و كره می‌خورد و چای می‌نوشیدو لباسهای كهنه‌ای را كه با خود از Warsaw آورده بود می‌پوشید.

هر روز تا 10 شب در كتابخانه درس می‌خواند، پس از آن به اتاق سرد كوچكش می‌رفت و تا ساعت 2 یا 3 صبح مطالعه می‌كرد.
بعد از 4 سال در سوربن، ماری با Pierre Curie یك فیزیكدان مشهور، ازدواج كرد. (یك فیزیكدان یك دانشمند است كه طبیعت فیزیكی جهان را مطالعه می‌كند ـ اشیاء از چه ساخته شده‌اند و چرا اینطور رفتار می‌كنند).

همراه با Curie به دنبال عناصر جدید گشتند. آنها سنگ معدن اورانیوم را گرفتند، آسیاب كردند و جوشاندند. آنها، آنرا با اسیدها و سایر مواد شیمیایی مورد آزمایش قرار دادند. سرانجام پس از چهار سال كار سخت ومصرف تن‌ها سنگ معدن، آنها یك دهم گرم رادیوم خالص داشتند. آنها نخستین عنصر رادیواكتیو را كشف كرده بودند

در سال 1903، ماری، پیر و یك دانشمند دیگر به نام Henry Becquerel، جایزه نوبل در فیزیك را به خاطر كشف رادیوم و مطالعه رادیواكتیویته بردند. ماری كوری اولین زنی بود كه جایزه نوبل فیزیك را برد. بعدها، او یك جایزه نوبل دیگر در شیمی برد

در زمان جنگ جهانی اول، ماری بر روی اشعه‌های X كار می‌كرد. او باور داشت كه آنها می‌توانند در درمان بیماریهایی مانند سرطان كمك كنند. او هیچ‌گاه سعی نكرد كه از كشفیاتش برای مال‌اندوزی استفاده كند، زیرا معتقد به كمك به دیگران بود.

برای یافتن سایر تصاویر ماری کوری روی لینک زیر کلیک کنید.

تصاویر ماری کوری


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



پنج شنبه 4 آبان 1391برچسب:شیمی,پالایش,نفت,همه چیز درباره ی شیمی,زندگی نامه جان دالتون, :: 7:32 قبل از ظهر ::  نويسنده : arash       



10سال قبل از ثبت و اعلان استقلال آمریکا در سال 1766، جان دالتون در انگلستان متولد شد. خانواده او در یک کلبه کوچک گالی در روستایی زندگی می‎کردند. در کودکی، جان به همراه برادرش در یک مزرعه کار می‎کرد و در مغازه پدر در بافتن لباس او را یاری می‎دادند. با وجود فراهم بودن اندکی از لوازم اولیه زندگی آنها خانواده فقیری بودند، بسیاری از پسران فقیر در آن زمان از داشتن تحصیلات محروم بودند، اما جان توانست با خوش‎شانسی در مدرسه‎ای در همان نزدیک زادگاهش مشغول تحصیل شود.

در سال 1766، تنها از هر 200 نفر، یک نفر قادر به خواندن بود. جان دانش‎‎آموزی خوب بود و به یادگیری علاقه زیادی نشان می‎داد. آموزگاران نیز او را به یادگیری تشویق می‎کردند. در 12 سالگی، او اولین مدرسه خود را در شهری نزدیک محل اقامتش باز کرد اما به خاطر کمبود پول مجبور به بستن آنجا و کارکردن در مزرعه عمه‎اش شد.




3سال بعد، به همراه برادر بزرگتر و یکی از دوستانش مدرسه‎ای را در کندال انگلیس باز کرد. به تدرس انگلیسی. لانتین، یونانی، فرانسوی و 21 موضوع علمی و ریاضی پرداخت. جان به یادگیری طبیعت و هوای اطراف خود می‎پرداخت. او پروانه‎ها، حلزون‎، و ... را جمع‎آوری می‎کرد.جان دالتون پی برد که دچار کورنگی ست و به یادگیری آن روی آورد. در 1793، جان به عنوان معلم خصوصی به منچستر رفت و در کالج جدید مشغول به تدریس شد. و در آنجا به مشاهده رفتار گازها پرداخت.

او به عناصر و اجزاء مختلف و چگونگی درست شدن آنها اندیشید. جان نظریه‎ای داشت که بر طبق آن، هر عنصری از اتم‎های مجزا تشکیل شده و تمام عناصر با یکدیگر متفاوت هستند زیرا اتم‎های سازنده هر کدام از آنها، با دیگری متفاوت است.

او فکر می‎کرد که هر عنصری وزن مخصوص می‎دارد، زیرا از اتم‎های متفاوتی تشکیل شده.در سال 1808، جان دالتون کتابی با مضمون، "نظامی نوین در فلسه شیمی" منتشر کرد که در آن وزن بسیاری از اتم‎های شناخته شده را جمع‎آوری و لیست کرده بود. مقدار عددی وزن‎هایی که او محاسبه کرده کاملاً دقیق نبودند، اما مبنایی بودند برای "جدول دوره‎ای پیشرفته"، اگرچه بسیاری نظریه دالتون در مورد ساختار اتم را نپذیرفتند، اما وی بر تحقیقات خود برای دفاع از نظریه‎اش ادامه می‎داد.

جان دالتون در سال 1844 درگذشت، او با افتخار در انگلستان به خاک سپرده شد. بیش از ۴۰۰ هزار نفر بدن بی‎جان او را هنگام قرار گرفتن در تابوت مشاهده کردند. به عنوان آخرین تجربه و آزمایش، او از کالبد شکافی استفاده کرد تا دلیل کورنگی خود را پیدا کند. او ثابت کرد که چشمان او دلیل این او نمی‎باشند، بلکه اشکال از قوه درک و احساس بینایی او در قسمتی از مغز او بود که از کار افتاده بود. حتی تا لحظات آخر زندگی. او به گسترش علم و دانش کمک کرد.

امروز، دانشمندان در هر جا، نظریه دالتون درباره ساختار اتم را مورد قبول می‎دانند. یک پسر ساده روستایی روش جدیدی برای اندیشیدن و نگاه کردن به عالم هستی و چگونگی کارکرد آن را به مردم و اهل دانش نشان داد.

 


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



پنج شنبه 4 آبان 1391برچسب:شیمی,پالایش,نفت,همه چیز درباره ی شیمی,جان جاکوب برزیلیوس, :: 7:29 قبل از ظهر ::  نويسنده : arash       

تازه بعدها بود که مثلا روشن شد شیمی آلی شعبه ای است از علم شیمی که به مطالعه ترکیبات کربن اختصاص دارد . چرا که اتمهای کربن می توانند به طور متنوع با یکدیگر ترکیب شده و تشکیل ترکیبات حلقوی یا ترکیبات زنجیری درازی را بدهند . یا آنکه شیمی غیر آلی ( شیمی کانی ) شعبه ای است از علم شیمی که به مطالعه عناصر و ترکیبات مواد معدنی اختصاص دارد .
به هر حال دوره ، دوره کشف عناصر شیمیائی بود . هر چند مدت عنصر جدیدی کشف می شد و ضمنا جدول تناوبی یا جدول مندلیف نیز هنوز تنظیم نشده بود .
در دانش شیمی نوع نابسامانی به چشم می خورد و نابسامانی در زمینه نامگزاری عناصر چشمگیر تر بود . هر کس به سلیقه خود برای هر عنصر نام جداگانه انتخاب می کرد . شدت چند گانگی اسامی بحدی بود که گاهی اسم فلان عمصر با اسم همان عنصر در شهر مجاور فرق می کرد . غالب اسامی ریشه در دوره کیمیاگری داشتند و در تمام اسامی نوعی گرایش فولکوریکی و غیر علمی محسوس بود .
برای مثال اکسیژن ( هوای آتشی ) و اسم آنتیمون ( سلطان آنتیمونی سولفید ) بود . علاوه بر آن چون فورمولهای شیمیائی وجود نداشتند بجای آنها از انواع علامتها و تصویرها سود می جستند .
چند غالب قریب به اتفاق علامتهای مفهوم عام نداشتنه و تنها خود مبتکر از آنها سر در می آورد .لزوم ایجاد نوعی نظم برای بی نظمی در شیمی اجتناب ناپذیر شد . خوشبختانه دیری نگذشت که ، مقاله ای در سال 1815 در نشریه ( ژورنال مختص شیمی و فیزیک ) منتشر شد که حلال مشکل به شمار آمد .
در مقاله توصیه شده بود ، از آن پس به جای علامت و تصویر فرمول شیمیائی استفاده شود . در مقاله آمده بود : فورمولهای پیشنهادی به ما امکان می دهند نه تنها خود عنصر را بشناسیم بلکه ترکیبات عناصر را بشناسیم بلکه ترکیبات عناصر را با یکدیگر نیز به راحتی و سادگی بفهمیم و آنها را مورد استفاده قرار بدهیم .
فورمولهای پیشنهادی به سادگی فورمولهای جبر در ریاضیات قابل درک و تعمیم هستند و بدون اشکال بخاطر سپرده می شوند . پیشنهاد من آن است که حرف اول نام لاتینی هر عنصر را به عنوان فرمول آن عنصر پذیرا شویم . مثلا برای اکسید مس CU+O برای اسید کربینیک C+2O و برای آب 2H+O و غیره . حال اگر یک حجم ترکیبی داشته باشیم می توانیم از + صرفنظر کنیم مثلا بجای آنکه بنویسیم CUI+SO3 می نویسیم CUOSO3 .
نویسنده مقاله شخصی بود به نام جون جاکوب برزیلیوس ، پرفسور در رشته شیمی و در آکادمی علوم سوئد عضویت داشت و یک شیمی دان با شهرت جهانی به شمار می آمد .
فورمول پیشنهادی او بحدی پراتیک و ساده و علمی بود که با آغوش باز پذیرفته شد بلکه در دراز مدت کاربرد بین المللی پیدا کرد و اهمیتش را تا امروز نیز به طور صد در صد حفظ کرده است .
جان جاکوب برزیلیوس در 20 اوت 1779 در واروسوندا واقع در گروئلند شرقی به دنیا آمد . پدر و مادرش را خیلی زود یعنی در دوره دبستان از دست داد . از خانواده فقیری بود به طوری که در عین درس خواندن ناچار بود کار هم بکند ، او دوره دبیرستان را در دانشگاه اوپالا به اتمام رساند .

شرح حال نویسان برزیلیوس ، آنالیز آب معدنی چشمه سلامت بخش را نخستین گام در راه علمی بعدی وی تلقی کرده اند .
برزیلیوس نتیجه مطلعات مذکور را در سال 1800 نحت عنوان ( آنالیز جدید آب مده وی ) اتشار داد .
در همان سال از کشف جدیدی به نام استون ولتانی اطلاع حاصل کرد و با کمک 60 صفحه مس و قلمی شخصا یک ستون ولتانی ساخت . تجربیاتی را که با کمک ستون مذکور و با استفاده از بیمارانش بدست آورد در سال 1802 تحت عنوان نتایج تاثیرات الکتریسیته گالوائی بر روی اجسام آلی و به عنوان رساله دکترای خویش منتشر کرد . او ثابت کرد جریان ولتاز بعکس تصور خیلی ها ، هیچگونه اثرات بهبودی ندارد و بیماران را ولو به اندازه سر سوزن شفا نمی بخشد .
بخت او را در سر راه ویلهلم هیسینگر قرار داد هیسینگر مرد بسیار متمکنی بود که مالک چندین معدن به شمار می آمد . او با سرمایه شخصی خودش آزمایشگاه بسیار مجهزی تدارک دید و آن را به طور در بست به اختیار برزیلیوس قرار داد .
آزمایشهائی که برزیلیوس در آنجا انجام داد رشته های شیمی تئوری و شیمی آزمایشگاهی را پایه گزاری کرد .
برزیلیوس عمر خود را وقف آنالیز ترکیبات شیمیائی ( کواآنتی تاتیو ) و ( کوآلی تاتیو ) و برسی مواد طبیعی کرد . و در ضمن بسیاری از لوازم آزمایشگاهی امروزه را کشف و طراحی کرد و معاقبا درباره شیمی کتابهائی به رشته تحریر در آورد .
برزیلیوس بالغ بر 2000 ازمایش خطرناک انجام داد مثلا در اثنای آزمایش با طلا فولمینات انفجاری رخ داد که کم مانده بود او از هر دو چشم نابینا کند .
در سال 1828 لیست 26 عنصر شناخته شده را با وزن اتمی آنها منتشر کرد . در عین حال عناصر سریوم ، سلن ، سیرکونیم و توریورم را کشف کرد و با همیاری شاگردش سفشتروم موفق به کشف عنصر ( وانادیم ) گردید . برزیلیوس که به پاس خدماتش به دانش شیمی به دریافت لقب فرایهر مفتخر شده بود ، در تاریخ 7 اوت 1848 در استکهلم دارفانی را وداع گفت .


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



پنج شنبه 4 آبان 1391برچسب:شیمی,پالایش,نفت,همه چیز درباره ی شیمی,جابر ابن حیان, :: 7:27 قبل از ظهر ::  نويسنده : arash       

جابربین حیان معروف به صوفی یا كوفی ، كیمیاگر ایرانی بوده و در قرن نهم میلادی میزیسته و بنا به نظریه اكثریت قریب به اتفاق كیمیاگران اسلامی ، وی سرآمد كیمیاگران اسلامی قلمداد میشود. شهرت جابر نه تنها به جهان اسلام محدود نمیشود و غربیها او را تحت عنوان «گبر» میشناسند.ابن خلدون درباره جابر گفته است:
جابربن حیان پیشوای تدوین كنندگان فن كیمیاگری است.جابربن حیان ، كتابی مشتمل بر هزار برگ و متضمن 500 رساله ، تالیف كرده است. «برتلو» شیمیدان فرانسوی كه به «پدر شیمی سنتز» مشهور است، سخت تحت تاثیر جابر واقع شده و میگوید: «جابر در علم شیمی همان مقام و پایه را داشت كه ارسطو در منطق .» جورج سارتون میگوید: «جابر را باید بزرگترین دانشمند در صحنه علوم در قرون وسطی دانست.» اریك جان هولیمارد ، خاورشناس انگلیسی كه تخصص وافری در پژوهشهای تاریخی درباره جابر دارد، چنین مینویسد:
جابر شاگرد و دوست امام صادق (ع) بود و امام را شخصی والا و مهربان یافت؛ بطوری كه نمیتوانست از او جدا ولی بی نیاز بماند. جابر میكوشید تا با راهنمایی استادش ، علم شیمی را از بند افسانه‌های كهن مكاتب اسكندریه برهاند و در این كار تا اندازه‌ای به هدف خود رسید. برخی از كتابهایی كه جابر در زمینه شیمی نوشته عبارتند از : الزیبق ، كتاب نارالحجر ، خواص اكسیرالذهب ، الخواص ، الریاض و ... .
وی به آزمایش بسیار علاقمند بود. از این رو ، می توان گفت نخستین دانشمند اسلامی است كه علم شیمی را بر پایه آزمایش بنا نهاد. جابر نخستین كسی است كه اسید سولفوریك یا گوگرد را از تكلیس زاج سبز و حل گازهای حاصل در آب بدست آورد و آن را زینت الزاح نامید. جابر اسید نیتریك یا جوهر شوره را نیز نخستین بار از تقطیر آمیزه‌ای از زاج سبز ، نیترات پتاسیم و زاج سفید بدست آورد.

 


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



وی در سال 209 هجری شمسی در ری متولد شد.


رازی ، هوشی سرشار و حافظه‌ای قوی در فراگیری علوم داشت و با اینکه از 40 سالگی بطور جدی به کسب علوم پرداخت، در مدت 20 سال به پیشرفت های خارق‌العاده‌ای در علوم مختلف دست یافت.


توجه و اشتغال وی به علم طب، بعد از سنین جوانی و به ‌قول ابوریحان بیرونی، پس از مطالعات و تجارب آن استاد در کیمیا، عملی شد.


"الحاوی" از مهم ترین آثار زکریای رازی است، این کتاب هرچند که تکمیل نشده باقی ماند، اما چند قرن مورد مطالعه قرار گرفت، طوری که مورخان اروپایی، آن را بزرگ ترین دایرة ‌المعارف طبی به زبان عربی می‌دانند.


رازی این کتاب را به صورت یادداشت های متعددی تهیه کرده بود و بعد از مرگ وی به دستور ابن عمید از روی یادداشت های او کتاب را استنساخ و تنظیم کردند. بخش زیادی از نتایج آزمایش ها و مطالعات رازی در این کتاب جمع است.


"طب المنصوری " از دیگر آثار رازی است که به نام منصور بن اسحاق، حاکم ری تالیف و تنظیم شده‌است. طب المنصوری و برخی از رساله‌های طبی دیگر محمد رازی به زبان لاتین ترجمه و چاپ شده و مورد استفاده اروپاییان قرارگرفته است.


در علم کیمیا باید رازی را سرآمد دانشمندان اسلامی دانست.



از کارهای مهم او که متکی به آزمایش های متعدد بوده، کشف جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) و الکل است.


رازی، کتاب های متعدد در کیمیا به رشته تحریر در آورده ‌است که از آن جمله کتاب الاکسیر و کتاب التدبیر را باید نام برد.


این فیلسوف و پزشک نامی ایران علاوه بر علم وسیع کیمیا و پزشکی، در فلسفه نیز دارای تحقیقات عمیقی است که مورد توجه و اهمیت است.


رازی، نه فقط در طب، تجربه کسب کرد، بلکه آزمایش را در کلیه مباحث علوم طبیعی ضروری می‌دانست.


وی،آزمایش های شیمیایی خود را با چنان دقتی تشریح و توصیف کرده است که امروزه هر شیمی دانی می‌تواند آن را مجددا به معرض آزمایش درآورد.


رازی، مواد شیمیایی را طبقه‌بندی کرد و به اکتشافات مهمی از قبیل اکتشاف الکل و اسید سولفوریک نایل آمد.


وی، نخستین کسی است که ‌کلیه اشیای عالم را به سه طبقه حیوانات، نباتات، جامدات تقسیم کرده ‌است.


محل و تاریخ وفات محمد رازی به درستی مشخص نیست. ابوریحان بیرونی، وفات وی را در ماه شعبان سال 313 هجری نوشته و تعداد تألیف‌های وی را بیش از 56 کتاب و رساله دانسته است.

 

 

پنجم شهریورماه به مناسبت سالروز تولد محمد زکریای رازی، روز داروسازی در کشور نام گذاری شده‌ است


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



پنج شنبه 4 آبان 1391برچسب:شیمی,پالایش,نفت,همه چیز درباره ی شیمی,10دانشمند برتر جهان, :: 7:23 قبل از ظهر ::  نويسنده : arash       


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



پنج شنبه 4 آبان 1391برچسب:نمونه سوالات شیمی(1),نمونه سوالات شیمی,همه چیز درباره ی شیمی, :: 7:20 قبل از ظهر ::  نويسنده : arash       

نمونه سوالات شیمی 1
ردیف توضیحات لینك دانلود
1

دبیرستان آبسال تهران نمونه 1

دریافت نمونه سوال

2

دبیرستان شاهد امام نمونه 1

دریافت نمونه سوال

3

دی ماه 84 دبیرستان شاهد امام

دریافت نمونه سوال

4

فروردین 85 دبیرستان شاهد امام

دریافت نمونه سوال

5

خرداد 85 دبیرستان شاهد امام

دریافت نمونه سوال

6

پرسشهای فصل 1 و 2

دریافت نمونه سوال

7

سوالات كلیه فصلها با فرمت ورد مناسب برای دبیران شیمی

دریافت نمونه سوال

8

دی ماه 86 دبیرستان ایثارگران اراك

دریافت نمونه سوال

9

خرداد ماه 87 دبیرستان ایثارگران اراك

دریافت نمونه سوال
10

خرداد ماه 87 دبیرستان شاهد امام اراك

دریافت نمونه سوال

 


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



جدول تناوبی(periodic table)

جدول تناوبی عناصر جدولی است كه بر اساس قانون تناوبی عنصرها(قرارگرفتن به ترتیب افزایش عدد اتمی) استوار است و 7 تناوب یا دوره و 18 گروه یا خانواده دارد.

برخی از گروه های جدول تناوبی به سبب خصوصیات فیزیكی و شیمیایی مشابهشان و همچنین به علت ویژگی بارزی كه دارند را با نام های مختلف می شناسیم (فلزات قلیایی، فلزات قلیایی خاكی، فلزات سكه ساز، كالكوژن ها و هالوژن ها و گازهای نجیب یا بی اثر)، هر تناوب یا دوره با یك فلز قلیایی آغاز و به یك گاز بی اثر ختم می گردد، برخی از خواص عناصر جدول تناوبی به صورت متناوب و دارای روندی خاص هستند.

 

عناصر گروه اول جدول تناوبی

این شش عنصر را با نام فلزات قلیایی(alkali metals) نیز می شناسیم، همگی دارای آرایش الكترونی لایه ی آخر مشابهی هستند، همگی به ns1 ختم می شوند و به همین خاطر دارای واكنش پذیری بسیار زیادی هستند، چون آن ها می توانند در واكنش های شیمیایی آن 1 الكترون لایه ظرفیت خود را از دست بدهند و به یون مثبت(كاتیون) تبدیل گردند، انسان ها در گذشته  از محلول خاكستر چوب برای از بین بردن چربی ها استفاده می كردند و نام آنرا قلیا نامیده بودند، پس از تحقیقات متمادی مشخص گردید كه در خاكستر چوب از عناصر گروه اول وجود دارد و به همین دلیل نام عناصر گروه اول را فلزات قلیایی گذاشتند.

عناصر گروه اول فلزاتی بسیار نرم می باشند كه به راحتی با چاقو بریده می شوند و سطح آن ها دارای جلای فوق العاده زیادی می باشد، با اكسیژن هوا به آسانی واكنش می دهند و اكسید فلز مربوطه را تولید می كنند به همین علت آن ها را در آزمایشگاه درون نفت نگهداری می كنند، لازم به ذكر است كه فلزات قلیایی از بالا به پایین یا به عبارت دیگر با افزایش عدد اتمی نرم تر می شوند.

عناصر گروه اول به ترتیب عبارتند از:

Li  Na  K  Rb  Cs  Fr

از بالا به پایین واكنش پذیری این عناصر افزایش می یابد.

انرژی نخستین یونش این عناصر بسیار كم و پایین است و از بالا به پایین این انرژی كاهش می یابد اما انرژی دومین یونش فلزات قلیایی بسیار بالاست به گونه ای كه تاكنون تركیبات دو یا چند ظرفیتی در این عناصر دیده نشده است. 

سدیم فراوان ترین عنصر قلیایی می باشد و پس از آن پتاسیم قراردارد و بقیه عناصر این گروه نسبتا كمیاب می باشند و فرانسیم هم كه عنصری رادیواكتیو یا پرتوزا می باشد.

از آلیاژ سدیم و پتاسیم در رآكتورهای هسته ای برای سردكردن و انتقال حرارت استفاده می شود.

 

عناصر گروه دوم جدول تناوبی

این شش عنصر را با نام فلزات قلیایی خاكی می شناسیم، چون این عناصر در پوسته ی زمین یافت می شوند.

همگی به ns2 ختم می شوند بنابر این، نسبت به فلزات قلیایی واكنش پذیری كم تری دارند، چون از دست دادن دو الكترون(در فلزات قلیایی خاكی) سخت تر از ازدست دادن یك الكترون می باشد.

سختی و چگالی و دمای ذوب جوش این عناصر از عناصر گروه اول بیش تر می باشد.

همانند عناصر گروه اول از بالا به پایین واكنش پذیری شان زیاد می شود به گونه ای كه بریلیم عملا در آب بی اثر است، منیزیم فقط با آب جوش واكنش می دهد و با آب سرد واكنش بسیار كمی دارد اما كلسیم علاوه بر واكنش با آب جوش با آب سرد نیز واكنش می دهد.

منیزیم در صنعت هواپیماسازی مورد استفاده قرار می گیرد، آلیاژ منیزیم و آلومینیوم كه برای ساخت هواپیما مورد استفاده قرار می گیرند با نام آلیاژ سبك شناخته می شوند.

بریلیم در كانی معروف به بریل با فرمول Be3Al2 یافت می شود.

منیزیم دومین فلز فروان در هیدروسفر یا آب های دریا می باشد.

كلسیم به صورت سنگ آهك، مرمر و ... در طبیعت موجود است، كلسیم فراوان ترین فلز قلیایی خاكی می باشد.

استرانسیوم و باریم بیشتر به صورت سولفات یافت می شوند و رادیم، عنصر آخر گروه دوم هم كه یك عنصر رادیواكتیو می باشدكه از تغییراتی در اورانیوم –238 به وجود می آید.

 

عناصر گروه های سوم تا دوازدهم

این فلزات را عناصر واسطه می نامند، فلزات واسطه به دوسته ی كلی تقسیم می شوند:

1- فلزات واسطه خارجی:

این دسته از فلزات را می توان در خود جدول تناوبی مشاهده نمود ، در عناصر واسطه خارجی زیر لایه ی d در حال پرشدن می باشد، این عناصر نسبت به فلزات گروه اول و دوم سختی، چگالی و دمای ذوب و جوش بالاتری دارند، همه فلزات (اعم از قلیایی، قلیایی خاكی و واسطه و فلزات اصی دسته p) جامد می باشند به جز جیوه كه در دمای اتاق به حالت مایع می باشد و یك استثناء به شمار می آید. در آرایش الكترونی این عناصر بی نظمی های متعددی دیده می شود، برای مثال دو نمونه از این بی نظمی ها در دو عنصر Cr و Cu دیده می شوند، گروه یازدهم یا IB با نام فلزات سكه ساز نیز شناخته می شوند كه شامل سه عنصر مس، نقره و طلا می باشد، البته در بین فلزات واسطه خارجی نامگذاری های دیگری نیز وجود دارد كه به صورت دسته ای صورت گرفته اند و نظمی بین این دسته بندی ها دیده نمی شود، برای مثال دو نمونه از این دسته بندی ها عبارتند از:

- فلزات پلاتینی: كه شامل شش عنصر پالادیم، پلاتین، رودیم، ایریدیم، روتنیم و اوسمیم می باشد.

- تریادها یا فلزات فرومانتیك یا دسته ی سه تایی ها: كه شامل آهن، كبالت و نیكل سه عنصر كه در نامگذاری آیوپاك در یك گروه قرار گرفته اند و در تناوب چهارم جدول تناوبی و گروه های هشتم و نهم و دهم قراردارند.

 

2- فلزات واسطه داخلی:

با مشاهده ی جدول تناوبی دو دسته از عناصر را مشاهده می كنید كه جدا از جدول تناوبی و در پایین تصویر قرار گرفته اند، اینها همان عناصر واسطه ی داخلی هستند كه عناصر دسته ی اول خواصی مشابه فلز لانتان دارند و به لانتانیدها مشهور هستند و عناصر دسته ی دوم خواصی مشابه فلز اكتینیم دارند و به اكتینیدها معروف شده اند.

از آن جا كه قرار دادن لانتانید ها و اكتینیدها در خانه های پلاك 57 و 89  میسرنمی شد، این دو گروه در پایین جدول تناوبی و به صورت جداگانه اما با ارجاع به دو عنصر لانتانیم(لانتان) و اكتینیم قرارگرفته اند.

الف)لانتانیدها: در این عناصر زیرلایه ی 4f در حال پرشدن می باشد و شامل عناصر از عدد اتمی 58 تا 71 می باشند.

 

ب)اكتینیدها: در این عناصر زیرلایه ی 5f در حال پرشدن می باشد و شامل عناصر از عدد اتمی 90 تا 103 می باشد، برای مطالعه ی اكتینیدها ساختارهسته نسبت به آرایش الكترونی عناصر از اهمیت بیش تری برخوردار می باشد، مشهورترین اكتینید كه امروزه بحث های زیادی را در اقتصاد و سیاست و علم به خود اختصاص داده است اورانیوم می باشد كه از آن انواع استفاده های صلح آمیز و غیر صلح آمیز(برای ساخت سلاح های شیمیایی) می شود.

 

عناصر گروه های سیزدهم تا هجدهم

در همه ی این عناصر زیرلایه ی p در حال پرشدن می باشد و به همین علت آن ها را عناصر اصلی دسته p  می نامند، و آرایش الكتزونی لایه ی آخر آن ها به ترتیب عبارتند از:

گ13/IIIA

گ14/IVA

گ15/VA

گ16/VIA

گ17/VIIA

18/ VIIIA

سرگروه:B

سرگروه:C

نیتروژنN

اكسیژنO

فلوئورF

هلیم He

ns2np1

ns2np2

ns2np3

ns2np4

ns2np5

ns2np6

 

از بین این شش گروه، سه گروه دارای نام های مشخصی هستند: كالكوژن ها(گروه 16)، هالوژن ها(گروه 17)، گازهای نجیب یا بی اثر یا كامل یا نادر(گروه 18).

در بین این شش گروه، سه نوع ماده مشاهده می شود: نافلز، شبه فلز و فلز كه ازنظر گوناگونی مواد، عناصر اصلی دستهp دارای گوناگونی زیادی هستند.

گروه 13 دارای دو نوع ماده: شبه فلز و فز می باشد.

گروه های 14 و 15 و 16 دارای سه نوع ماده به ترتیب از بالا به پایین نافلز، شبه فلز و فلز می باشند،

گروه 17 با نام هالوژن ها شناخته می شود و همگی نافلز می باشند و همانطور كه می دانید همه ی نافلزات به جز برم(استثناء) یا جامد هستند یا گاز.

و گروه 18 كه با نام های مختلفی مانند گاز نجیب شناخته می شوند به حالت گازی شكل می باشند و از نظر نوع ماده نافلز هستند.

 

الف) گروه 17(هالوژن ها)

عناصر گروه هفدهم با نام عناصر هالوژن یا نمك ساز شناخته می شوند و به این علت به این نام مشهورند كه با اكثر فلزات همچون فلزات قلیایی یا قلیایی خاكی واكنش می دهند و نمك تولید می كنند.

عناصر این گروه عبارتند از:

F Cl Br I At

كه فلوئور و كلر در دمای اتاق در حالت گازی می باشند و برم هم كه تنها استثنای نافلزی می باشد به حالت مایع است و ید و استاتین هم به حالت جامد می باشد.

هالوژن ها واكنش پذیرترین نافلزات هستند كه لایه ی آخرشان به ns2 np5 ختم می شوند كه می توانند به راحتی یك الكترون بگیرند و به آرایش گاز نادر بعد از خود برسند و به آنیون(یون با بار منفی) تبدیل شوند.

فلوئور 08/0 % لیتوسفر یا همان پوسته ی جامد زمین را تشكیل می دهد و مهمترین كانی آن فلوئورین می باشد.

كلر 19% لیتوسفر را تشكیل می دهد و معروف ترین تركیب آن NaCl  می باشد.

برم بیش تر به صورت برمید سدیم، برمید پتاسیم، برمیدمنیزیم و ... یافت می شود.

ید در تركیب هایی چون یدات سدیم و ... یافت می شود.

استاتین هم كه یك عنصر رادیواكتیو می باشد.

 

ب) گروه 18(گازهای نجیب)

این گروه از جدول تناوبی نام های مختلفی هم چون گازهای كامل(بعلت اینكه آرایش الكترونی آن ها در لایه آخر كامل می باشد)، گازهای نادر(بعلت اینكه تركیبات نسبتا كمی دارند)، گازهای نجیب یا noble gasses(بعلت اینكه تمایلی به شركت در واكنش های شیمیایی ندارند)و گازهای بی اثر(بعلت اینكه در واكنش های شیمیایی شركت نمی كنند) دارند.

این گروه شامل عناصر نافلزی زیر می باشد:

He  Ne  Ar  Kr  Xe  Rn

همگی این عناصر به جز هلیم در لایه ی آخر خود دارای آرایش ns2np6 می باشند كه این آرایش كامل بوده و به  علت تكمیل بودن لایه ظرفیت این عناصر تمایلی به شركت در واكنش های شیمیایی ندارند.

هلیم هم كه در تناوب اول جدول تناوبی قرار گرفته به 1s2 ختم می شود كه یك آرایش كامل در لایه ی ظرفیت می باشد.

گرچه این عناصر تركیبات كمی دارند اما مصارف صنعتی زیادی دارند، برای مثال نئون برای ساخت تابلوهای تبلیغاتی ، از آرگن در جوشكاری و ... استفاده می شود.




 


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



گازها نوعی از مواد هستند كه فاصله ی بین مولكول های آنان زیاد است و این به علت نیروی جاذبه ی بسیار كم بین مولكول های گاز است.

در قوانین گازها سه چیز متغیر است كه آن ها عبارت اند از:

حجم، فشار و دما

 

قانون بویل

قانون بویل بیان می كند كه در دمایی ثابت، فشار با حجم رابطه ای عكس دارد یعنی اگر فشار بالا رود، حجم كم می شود و اگر فشار كم شود به عكس حجم زیاد می شود.

این قانون را می توان با آزمایش زیر نیز بیان كرد.

سه سرنگ خالی از ماده را روی ترازوی دیجیتالی قرار می دهیم، هر نفر یك سرنگ را می بایست به گونه ای فشار دهد كه اولین نفر فشار كم، دومین نفر فشار بیش تر و سومین نفر فشار بیش تری وارد نماید، فشار وارده را می توان با ترازویی كه سرنگ را روی آن قرار داده ایم بررسی كنیم، سپس مشاهده می كنیم اولین سرنگ كه فشار كم تری بر آن وارد شده است دارای حجم بالاتر و به ترتیب با افزایش فشار به سرنگ حاوی هوا، حجم كم و كم تر می شود.

 

قانون شارل

بر اساس قانون شارل، در فشار ثابت، حجم با دما رابطه ای مستقیم دارد، به گونه ای كه اگر دما زیاد شود حجم بالا می رود و اگر دما كم شود حجم نیز كم می شود.

این قانون را می توان در پدیده ی طبیعی زیر بیان نمود:

در تابستان كه دمای هوا بالا می رود، حجم گاز درون تایر خودروها نیز افزایش می یابد و بلعكس در زمستان با كاهش دما، حجم تایر خودروها كاهش یافته و باید بر باد آن بیفزاییم.

 

قانون گیلوساك

بنابر این قانون، در حجمی ثابت، دما با فشار رابطه ای مستقیم دارد، به گونه ای كه اگر دما زیاد شود، فشار هم زیاد و اگر دما كم شود فشار نیز كم می شود.

علت افزایش فشار با افزایش دما و كاهش آن به شرح زیر است:

وقتی دما افزایش می یابد، سرعت و در نهایت  انرژی جنبشی ذرات گاز افزایش می یابد و همانطور كه می دانید فشار یك گاز نتیجه ی برخورد ذرات گاز با دیواره ی ظرف است بنابر این برخورد ذرات گاز با دیواره ی ظرف افزایش می یابد و در نهایت فشار نیز افزایش می یابد.

 

امیدوارم روزی فرا برسد که یک ایرانی یک قانون جدید را کشف کند. شاید شما آن شخص باشید!


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



آیا شما در زمره دو درصد افراد باهوش در دنیا هستید؟ پس مساله زیر
را حل کنید و دریابید در میانه افراده باهوش جهان قرار دارید یا خیر هیچگونه کلک و حقه ای در این مساله وجود ندارد، و تنها منطقمحض می تواند شما را به جواب برساند. (موفق باشید)

۱)در خیابانی، پنج خانه در پنج رنگ متفاوت وجود دارد

۲)در هر یک از این خانه ها یک نفر با ملیتی متفاوت از دیگران زندگی می کند

۳)این پنج صاحبخانه هر کدام نوشیدنی متفاوت می نوشند، سیگار متفاوت می کشند و حیوان خانگی متفاوت نگهداری می کنند.

سئوال: کدامیک از آنها در خانه،ماهی نگه می دارد؟

راهنمایی:
مرد انگلیسی در خانه قرمز زندگی می کند
مرد سوئدی، یک سگ دارد
مرد دانمارکی چای می نوشد
خانه سبز رنگ در سمت چپ خانه سفید قرار دارد
صاحبخانه خانه سبز، قهوه می نوشد
شخصی که سیگارPall Mall می کشد پرنده پرورش می دهد
صاحب خانه زرد، سیگارDunhill می کشد
مردی که در خانه وسطی زندگی میکند، شیر می نوشد
مرد نروژی، در اولین خانه زندگی می کند
مردی که سیگارBlends می کشد در کنار مردی که گربه نگه می دارد زندگی می کند
مردی که اسب نگهداری می کند، کنار مردی که سیگارDunhill می کشد زندگی می کند
مردی که سیگارBlue Master می کشد، آب میوه می نوشد
مرد آلمانی سیگارPrince می کشد
مرد نروژی کنار خانه آبی زندگی می کند
مردی که سیگارBlends می کشد همسایه ای دارد که آب می نوشد


آلبرت انیشتین این معما را در قرن نوزدهم میلادی نوشت، به گفته وی
۹۸%
از مردم جهان نمی توانند این معما را حل کنند! شماچطور؟؟؟
من مطمئن هستم که شما می توانید. امتحان کنید


منتظر جواب شما هستم


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



ادیسون در سنین پیری پس از كشف چراغ برق یكی از ثروتمندان آمریكا به شمار می رفت و درآمد سرشارش را تمام و كمال در آزمایشگاه مجهزش كه ساختمان بزرگی بود هزینه می كرد. این آزمایشگاه بزرگترین عشق پیرمرد بود. هر روز اختراعی جدید در آن شكل می گرفت تا آماده بهینه سازی و ورود به بازار شود.در همین روزها بود كه نیمه های شب از اداره آتش نشانی به پسر ادیسون اطلاع دادند، آزمایشگاه پدرش در آتش می سوزد و حقیقتا كاری از دست كسی بر نمی آید و تمام تلاش ماموان فقط جلو گیری از گسترش آتش به سایر ساختمانها است آنها تقاضا داشتند كه موضوع به نحو قابل قبولی به اطلاع پیرمرد رسانده شود.پسر با خود اندیشید كه احتمالا پیرمرد با شنیدن این خبر سكته می كند و لذا از بیدار كردن پیرمرد منصرف شد و خودش را به محل حادثه رساند و با تعجب دید كه پیر مرد در مقابل ساختمان آزمایشگاه روی یك صندلی نشسته است و سوختن حاصل تمام عمرش را نظاره می كند.پسر تصمیم گرفت جلو نرود و پدر را آزار ندهد. او می اندیشید كه پدر در بدترین شرایط عمرش بسر میبرد ناگهان پدر سرش را برگرداند و پسر را دید و با صدای بلند و سر شار از شادی گفت: پسر تو اینجایی می بینی چقدر زیباست! رنگ آمیزی شعله ها را می بینی؟ حیرت آور است! من فكر می كنم كه آن شعله های بنفش به علت سوختن گوگرد در كنار فسفر به وجود آمده است! وای ! خدای من، خیلی زیباست! كاش مادرت هم اینجا بود و این منظره زیبا را می دید. كمتر كسی در طول عمرش امكان دیدن چنین منظره زیبایی را خواهد داشت. نظر تو چیه پسرم؟پسر حیران و گیج جواب داد: پدر تمام زندگیت در آتش می سوزد و تو از زیبایی رنگ شعله ها صحبت می كنی؟ چطـور می توانی؟ من تمام بدنم می لرزد و تو خونسرد نشسته ای؟پدر گفت: پسرم از دست من و تو كه كاری بر نمی آید. مامورین هم كه تمام تلاششان را می كنند. در این لحظه بهترین كار لذت بردن از منظره ایست كه دیگر تكرار نخواهد شددر مورد آزمایشگاه و باز سازی یا نو سازی آن فردا فكــر می كنیم. الان موقع این كار نیست به شعله های زیبا نگاه كن كه دیگر چنین امكانی را نخواهی داشت!توماس آلوا ادیسون سال بعد مجددا در آزمایشگاه جدیدش مشغول كار بود و همان سال یكی از بزرگترین اختراع بشریت یعنی ظبط صدا را تقدیم جهانیان نمود. آری او گرامافون را درست یك سال پس از آن واقعه اختراع نمود.


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



سلام

یه آزمایش جالب : سوختن با co2 !!!!!
برای تهیه co2 بهترین راه واکنش جوش شیرینه با هیدرو کلریک اسید
NaHCO3 + HCl ------ NaCl + H2O + CO2
که تو یه ارلن میریزیم تا انجام بشه با یه در پوش درشو می پوشونیم تا CO2 خارج نشه.
بعد یه تیکه نوار منیزیم رو شعله ور میکنیم و درپوش ارلن رو برداشته نوار منیزیم رو وارد اون میکنیم
ادامه واکنش سوختن با CO2 میشه
Mg + CO2 ----- 2MgO + C
آنگاه با دقت به ارلن نگاه کنید دیواره اش سیاه میشه و کربن رو دیواره میمونه


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



با خوردن نوشابه گازدار چه بلایی بر سر خود می‌آورید؟


 


اتفاقاتی كه پس از خوردن یك بطری معمولی نوشابه می‌افتند به ترتیب زمان عبارتند از:

10 دقیقه بعد:
10 قاشق چای‌خوری شکر وارد بدن‌تان می‌شود. می‌دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید فسفریک، طعم آن را کمی می‌گیرد و شیرینی‌اش را خنثی می‌کند.

20 دقیقه بعد:
قند خون‌تان بالا می‌رود و منجر به ترشح ناگهانی و یک‌جای انسولین می‌شود. کبدتان شروع می‌کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود.

40 دقیقه بعد :
حالا دیگر جذب کافئین کامل شده؛ مردمک‌های چشمتان گشادتر می‌شود، فشار خون‌تان بالا می‌رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌کند. گیرنده‌های آدنوزین مغز حالا بلوک می‌شوند تا از احساس خواب‌آلودگی جلوگیری کنند.

45 دقیقه بعد :
ترشح دوپامین افزایش پیدا می‌کند و مراکز خاصی در مغز، که حالت سرخوشی ایجاد می‌کنند، تحریک می‌شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می‌شود.

بعد از 60 دقیقه :
اسید فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی می‌چسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند. میزان بالای قند خون و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، دفع هرچه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث می‌شوند.

بعد از دو ساعت :
کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرارآور) وارد عمل می‌شود. حالا دیگر کلسیم و منیزیم و رویی که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع می‌شود و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت‌ها نیز از دست می‌رود.

مدتی بعدتر :
کم‌کم آن غوغایی که در بدن‌تان ایجاد شده بود فروکش می‌کند و نوبت به افت قند می‌رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک‌پذیر می‌شوید یا خیلی کرخت و بی‌حال. حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید، دفع کرده‌اید؛ آبی که می‌شد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدن‌تان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین می‌رود و شما هوس یک نوشابه دیگر می‌کنید.

ما نوشابه‌خورترین ملت جهان هستیم!

سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار در ایران 42 لیتر است. با مقایسه این آمار با آمار دیگر کشورهای جهان به این نتیجه وحشتناک می‌رسیم که ما در سرانه مصرف نوشابه‌هاى گازدار مقام اول را در جهان پیدا کرده‌ایم. برای این که بیشتر وحشت کنید، بد نیست بدانید که:
1) میانگین مصرف نوشابه‌های گازدار در دنیا برای هر فرد 10 لیتر است.
2) در بیست سال اخیر، مصرف نوشابه هاى گازدار در كشور، نزدیك به15 درصد رشد داشته است.
3) در طی این بیست سال، مصرف شیر و لبنیات، تنها حدود یك دهم درصد رشد كرده است.
4) سرانه ‌مصرف لبنیات در ایران كمتر از یك سوم استاندار جهانی است.
5) طبق آمار، 90درصد كودكان 24 ماهه تا 12 ساله کشورمان، روزانه حداقل یك بار پفك و نوشابه مصرف كرده‌اند.
6) 25 درصد از كودكان ایرانى به نوعی با سوءتغذیه دست‌ به ‌گریبانند.
7) یک‌سوم از مرگ‌ و میرهای کشور به علت بیماری‌های قلبی‌عروقی است كه یکی از عوامل اصلی بروز آن، تغذیه غلط است.
 
 
 
 
 
                                         منبع: www.irysc.com

 


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



حتما شما هم در فیلم‌هایی كه با حال و هوای قدیمی تهیه شده است عكاسانی را دیده‌اید كه با دوربین‌های بزرگ خود به دنبال شخصیت موردنظر می‌دوند و پس از عكاسی، دود فراوانی صحنه را تاریك می‌كند :!: اگر خوش شانس باشید و چهره فرد مذكور را پس از انهدام با چنین فلاشی ببینید، احتمالا با صورت سیاه و موهای سیخ شده روبرو می‌شوید.
برای تهیه این معجون انفجاری باید مواد زیر را با هم مخلوط كنید: 

پتاسیم پرمنگنات 3 حجم
گوگرد 1 حجم 
پودر آلومینیوم ، منیزیم یا روی 2 حجم

* منظور از حجم در مقادیر بالا، واحد اندازه‌گیری شما (مثلا یك قاشق، یك پیمانه، یك بیل، یك بشكه یا ...) می‌باشد.

توجه:
این مخلوط بسیار تند سوز است و با نور خیره كننده‌ای در یك لحظه می‌سوزد.
بهتر است در هنگام مخلوط كردن مواد از ظرف و قاشق پلاستیكی استفاده شود و هرگز به مخلوط ضربه نزنید.
برای روشن كردن این مخلوط از فتیله استفاده كنید، هر چه دورتر باشید بهتر.
 


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



خدا چه موجودی آفریده! اسم این جانور مارمولک بازیلیسک است.
این مارمولک ها می توانند بر روی آب بدوند در حقیقت این جانور در ابتدا ضربه به آب می کوبد و سپس با سرعت بسیار بالا به آب فشار وارد می کند تا حفره ای از هوا در اطراف پایش ایجاد شود در این حالت مارمولک به جهت مقابله با نیروی مقاومت آب لازم است پایش را پیش از پر شدن حفره از آب بیرون بکشد. از این رو در حین اعمال ضربه توسط مارمولک به آب ضربه رو به بالایی به او وارد می شود بنابراین باید ضربه ای که مارمولک وارد می کند با ضربه رو به بالا برابر باشد و برای آنکه جانور بیچاره در آب فرو نرود لازم است این ضربه وارد شده با ضربه ناشی از گرانش برابر باشد .



 


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



آخرین روزهای باقی مانده تا مرحله دوم، بچه های شیمی هم میتوانند در آزمون آزمایشی با ارایه کارنامه کامل به صورت رایگان شرکت کنند.
برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

= فرم ثبت نام را با کلیک بر روی این خط پر کرده و در بخشهای "آزمون ثبت نامی" و "شماره کارت بانکی" عدد 310 را وارد کنید. (در صورتی که قبلا در آزمونهای سایت ثبت نام کرده باشید در صفحه فرم، فقط کد 310 را برای آزمون وارد کنید. )

= روز دوشنبه 6 / 2 / 89 از ساعت 8 صبح میتوانید آزمون را از این لینک دریافت کرده و تا ساعت 11 شب فرصت دارید پاسخنامه را ارسال نمایید.

= بلافاصله پس از زمان تعیین شده برای آزمون کارنامه افراد شرکت کننده به صورت فردی و گروهی برای هر شخص صادر خواهد شد.

فرصت ثبت نام تا ساعت 8 شب روز یکشنبه 5 / 2 / 89 میباشد. پس از همین الان به دوستان خود خبر دهید. لازم به ذکر است که شرکت در این آزمون برای تمام دانش آموزان در تمام پایه های تحصیلی آزاد است.


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



 
روی میز یک صفحه کاغذ قرار دارد. شما آن را به دست گرفته در حالیکه فندکی در دست دارید، به تماشاچیان تعظیم کرده و در ضمن ، فندک روشن را به کنار کاغذ می‌زنید. یک مرتبه کلمه سلام به خط درشت روی کاغذ ظاهر می‌گردد در حالیکه این نوشته شعله می‌کشد و تماشاچیان را غرق در شگفتی می‌سازد.



اجرای این آزمایش بسیار ساده است، اما شما ابتدا به وسایل زیر نیازمندید:
: گرم نیترات پتاسیم که در 25 سانتی متر مکعب آب حل کرده اید.
: یک قلم نقاشی کوچک
:: یک صفحه تقریبا بزرگ کاغذ ضخیم که در ضمن کمی قابل نفوذ باشد. (مثل كاغذ كاهی)

بعد از تهیه این وسایل ، ساعتها قبل از اجرای نمایش و دور از چشم تماشاچیان کلمه سلام را با محلول غلیظ نیترات به وسیله قلم نقاشی روی کاغذ مزبور بنویسید. پس از خشک شدن آن دوباره همین کلمه را روی آن مجددا بنویسید و این کار را چند بار تکرار کنید تا ضخامت این نوشته به حد کافی باشد. ضمنا باید تمام حروف این کلمه را به هم متصل کنید. به محض تماس فندک با یک نقطه از نوشته، قسمت‌هایی از کاغذ که به وسیله نیترات پتاسیم اکسید شده است می‌سوزد و ایجاد روشنایی می‌کند. به جای کلمه سلام می‌توانید کلمات مناسب دیگری به همین شیوه روی کاغذ بنویسید و آتش بزنید. آزمایش جالب لطف بیشتری به محفل شما خواهد بخشید.

 


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



صفحه قبل 1 صفحه بعد

 
درباره وبلاگ

سلام دوستان عزیز به وبلاگ ماخوش اومدین.مرسی از بازدیدتون.امیدواریم بتونیم مطالبی رو در وبلاگمون قرار بدیم که مورد پسند شما دوستان گل باشه.چندتا خواهش داریم یکی اینکه تو نظر سنجی شرکت کنید .دومی اینکه حتما برامون نظر بزارید.سومی حتما ولطفا عضو هم بشید.مرسی از شما بازیدید کننده ی گرامی.برای اطلاعات بیشتر میتونید به پروفایل مراجعه کنید.هر گونه سوالی هم داشتید میتونید به ادرس ایمیل هر دوتامون بفرستید.مرسی
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ◄ΣΞΣ♥мλη☻,Кн☺Ð₪Σ♥ΣΞΣ► و آدرس arashdnm.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. فداتون بوس بوس





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 987
تعداد نظرات : 151
تعداد آنلاین : 1